U doet zaken met een bedrijf dat altijd netjes betaald heeft en er financieel goed voor staat. Maar dan verslechtert de financiële gezondheid van die organisatie en worden uw facturen niet meer betaald. Hoe gaat u dan verder met deze klant? En hoe voorkomt u onbetaalde facturen?
Incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn heeft onderzocht hoe bedrijven omgaan met klanten die financiële problemen hebben. Van de professionals die betrokken zijn bij debiteurenbeheer zegt 27% dat het bedrijf direct afscheid neemt van klanten tegen wie een incassoprocedure gestart is. Bij 44% van de bedrijven mogen klanten opnieuw op factuurbasis kopen als zij een incassoprocedure succesvol doorlopen hebben.
Het beste is natuurlijk om alleen met betrouwbare klanten in zee te gaan. Maar wat weet u van de bedrijven waarmee u zakendoet? U kunt nieuwe klanten checken in het handelsregister van de KvK. Bestaat het bedrijf wel echt? Wie is tekeningsbevoegd? Staat het bedrijf onder surseance van betaling of is er sprake van een faillissement? En vraag ons eens naar de voordelen van een kredietverzekering. Want die geeft u toegang tot een database met financiële informatie over bedrijven. Dan weet u nog beter of uw klant kredietwaardig is. Bij een achterstallige betaling start de verzekeraar voor u bovendien de incassoprocedure om de factuur betaald te krijgen. Is de factuur niet te innen? Dan kunt u een schadevergoeding krijgen.
Wilt u meer weten over de kredietverzekering? Wij adviseren u graag. Neem daarvoor contact met ons op.